Impresii Cuba - noiembrie Liliana

Liliana
Impresii Cuba - noiembrie

Hola, autentico Cuba!

Cea mai exotica vacanta din viata mea avea sa vina la 58 de ani (cu rabdarea treci marea),  la  21° 30‘ N si  80° 00‘ W,  la confluența Marii Caraibelor, Golfului Mexic și Oceanului Atlantic,  pe cea mai mare insula din Antile - Cuba. O vacanta perfecta, in care 4 veri dintre care unul cubanez au plecat unii sa cunoasca, altii sa-si reaminteasca, o tara a contrastelor, o tara a numarului remarcabil de specii de pasari, plante si animale, inclusiv cea mai mica pasare din lume pasarea colibri, broaste si serpi boa, melci colorati, specii rare de fluturi si orhidee.

Dupa aproape 24 de ore de calatorie am ajuns pe aeroportul Havanei, seara, chiar nu mai stiam a cata seara, cred ca la noi era 3-4 dimineata si ne cautam valizele cu sarg, pe banda, dar ele erau dragutele jos intr-un colt ne asteptau cuminti aliniate de un angajat al aeroportului. Ne astepta autocarul sa ne duca la hotel, ETURIA sa traiasca. Si am ajuns la hotelul Nacional de Cuba, care ne-a taiat respiratia cu eleganta sa. Holul amenajat ca in filmele de cinemateca cu baroni si magnati, doamne cu palarii si majodormi cu manusi albe, flori exotice superbe, fotografii istorice.

Gradina avea canapele si o orchestra in surdina, gradina in care am savurat si noi primul mojito, eu n-am avut curaj, dar chiar si asa am cazut in lumea viselor instantaneu, intr-un pat mare cat un stadion dintr-un apartament ca la Ritz, deoarece camerele noastre erau ocupate. Am stat cinci zile in Havana, ca intr-un vis de boieri de vita nobila, cu caleasca  (un Cadillac american 1953) si salon (lobby-ul hotelului). Ne-am plimbat pe Malecon, am vizitat casa varului nostru de acum 50 de ani, am vizitat casa altui prieten drag Hemingway, dar si Bodeguita del Mediu si La Floridita, am fost in Vinales, regiunea cu un aspect de pe alta planeta.
De aici incepe aportul nostru la vacanta, din a cincea zi. Asta numim vacanta tailor made. Am plecat cu un van spre Matanzas, fondat in 12 oct. 1693, spre sora bunicului varului nostru, Andrea, in varsta de 85 de ani, o adevarata regina a clanului. Alt hotel magnific, Velasco, localizat in Central Libertad Park, dar si o locuinta traditionala superba, a matusii, casa coloniala, colivie le spun eu, fara sticla la ferestre, dar enorme, cu obloane mari din lemn, care se inchid noaptea. Am mancat congrie (fasole neagra cu orez), am vizitat prima farmacie din Cuba, intemeiata de Dr. Ernesto Triolet in 1882. In prezent, muzeul isi pastreaza toate elementele de mobilier și proprietățile originale și este singura parfumerie franceza a secolului al XIX-lea, care s-a pastrat in lume. Se bucura de protectie maxima, cladirea este declarata monument national la data de 20 noiembrie 2007. Am vizitat portul construit de bunicul varului meu si am servit cina cu familia numeroasa si primitoare a matusii noastre, prin alianta; multe sunt minunile vietii... Am vazut de asemenea Capela Monserrate, pe unul dintre dealurile din zona, de unde se poate admira intr-o panorama frumoasa Matanzas Bay și Valea raului Yumuri, in fiecare an este realizata scena Sarbatorii La Colla, casa de vacanta Catalana. Dupa doua zile am plecat spre Trinidad. Ne-am oprit la Cienfuegos  (Pearl of the South) sa vedem Arco de Triunfo – the only Arco de Triunfo in Cuba, Palacio de Valle – construit intre 1913–1917 in stil neogothic, si Trinidad.

Primul sunet dimineata este clip-clop, copitele cailor pe strazile pietruite, urmate de strigatele batranilor care vand paine de la biciclete (El pan! El pan!).
Deschide ochii, privirea in sus la obloanele inalte de lemn din camerele coloniale vechi de 200 de ani și incearca sa te convingi ca esti in secolul XXI. Trinidad este unic, o asezare perfect conservata in stil colonial spaniol unde timpul s-au oprit pe la 1850. Vile in stil colonial ilustru impodobite cu fresce italiene, lemn din China si candelabre frantuzesti, culori vii, restaurante, picturi. Din Patrimoniul Mondial UNESCO inca din anul 1988 face parte cel mai vechi, mirific si feeric muzeu in aer liber din Cuba, o adevarata comoara pentru un doctorat in istorie. Si de aici dupa alte doua zile am plecat pe tarmul oceanului la plaja blonda platinata din Varadero. Pentru prima data la ocean, visez cu ochii deschisi printre cocotieri, ritmurile trubadurilor, canadieni bogati care au fugit de gheturile nordului, cu gandul la fetita mea care peste o luna, doua naste si este atat de departe in spatiu si timp.

Dar a venit si ziua bagajelor, drumul inapoi, un pasaport ratacit intr-un sort de plaja si disperare pana la regasirea lui si despartirea de Cuba la bordul unui avion cat un vapor de croaziera, unde echipajul flutura in aer niste spray-uri printre randuri (avea sa aflam acasa ca in Santiago se declarase o epidemie de holera), despartire de o experienta unica si mirifica intr-o lume si veche si noua, bogata si saraca, vesela si prietenoasa cum nu am mai intalnit in drumurile noastre!
Viva Cuba libre! Te quiero mi amor! Am uitat de ultima seara la Piano Bar!